Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Financování

Jak uživit zaměstance během okurkové sezony?

Odpovídá:
Michal Kubíček, CEO Mediatoring.cz a majitel portálu světcukrářů.cz

Jak navýšit výnosy, abych si mohl dovolit výborné zaměstnance na HPP a zároveň je uživil přes okurkovou sezonu? Pokud naberu nyní větší množství zakázek, nebude je mít kdo udělat. Pokud naberu lidi, nemám jistotu, že budu mít tyto zakázky. Vhodného člověka třeba najdu za tři měsíce a nesejde se to s tím, kdy ho potřebuji. Pro specifikaci – pracujeme s klienty, kteří nám platí za projekt cca 30 tisíc korun + průběžnou platbu cca 10 tisíc korun.

Okurková sezóna

3.1.2019
Michal Kubíček, CEO Mediatoring.cz a majitel portálu světcukrářů.cz

S podobným problémem se potkáváme nejen ve službách, ale i ve výrobě. Jedním z řešením, k němuž jsme se uchýlili my, byly interní projekty ze šuplíku. Když přišla mimosezóna, vytáhli jsme některý z vlastních projektů. Jednou takový interní projekt dokonce přerostl v samostatnou firmu.

Také se vyplatily projekty, které nás připravily na silnou sezónu, třeba nastavení procesů nebo automatizace. Podobné náročné věci se dělají lépe, nejste-li pod tlakem termínů. Pak se vám vrátí v „těžkých” chvílích jako dobrá investice. Třeba v tom, že zvládnete sezónu s méně zaměstnanci, než jste čekali.

Okurková sezóna 2

2.1.2019
Martin Hudeček, investor
Spravuje aktiva v investiční společnosti RSJ

Čekat na zázrak nebo vystoupit ze stereotypu a podívat se na svou firmu z nadhledu. Zázraky se dějí, ne že ne, těžko se ale předvídají. Proto doporučuji odjet na druhý konec světa, vyrazit na týdenní pěší pochod, najít si parťáka. Prostě začít u sebe a vytvořit si podmínky k novému způsobu myšlení, náhledu na svou firmu. A hledat. Hledat, testovat, pilotovat, rušit, pilotovat, rušit a nakonec implementovat do běžného běhu.

Nepochybně je i vám jasné, že máte možnosti na několika stranách. Můžete přemýšlet jak jinak postavit firmu z pohledu zdrojů a učinit ji stejně flexibilní, jako jsou následné výnosy. Nebo se snažit doplnit vaši nabídku o služby a řešení, které snižují uvedenou flexibilitu. To, že máte nyní projekty, jaké uvádíte pro budoucnost znamená jen to, že toto je vaše výchozí pozice. Určitě ale začněte u sebe a změňte způsob, jak o své firmě přemýšlíte.

Až poté uvidíte nové možnosti. A samozřejmě, co nejdříve do hledání zapojte své lidi – výborní zaměstnanci chtějí být u toho.

Martin Hudeček je členem sítě Red Button.

Z čeho žije zakladatel startupu, jehož firma ještě nevydělává?

Odpovídá:
Lukáš Konečný, finanční manažer Y Soft Ventures

Je mu z případné investice vyplácen plat jako běžnému zaměstnanci?

Plat zakladatele startupu

13.12.2018
Lukáš Konečný, finanční manažer Y Soft Ventures
Y Soft Ventures je VC fond, který primárně investuje do B2B starupů kombinujících hardware a software

Stručně řečeno – ano, dostává mzdu jako běžný zaměstnanec, pokud si to samozřejmě může jeho startup dovolit a pokud se aktivně podílí na chodu společnosti.

Vynechme teď situaci, kdy v projektu peníze zkrátka nejsou a není možné zakladatelům vyplácet jakoukoli odměnu – to jsou pak odkázáni na své úspory nebo na to, co si dokáži vydělat bokem vedle rozvíjení svého nového byznysu. Pakliže ale startup získá investici či dokáže sám generovat dostatečné finanční zdroje, pak je zcela správně, aby byl zakladatel odměněn.

Jinou otázkou je pak samozřejmě to, jak velká by odměna měla být. Nemělo by to být ani zbytečně moc, ani zbytečně málo a univerzální recept neexistuje. S trochou nadsázky řečeno, hladový zakladatel rozhodně není dobrý zakladatel, protože pak může jen těžko dát firmě vše, co v něm je. Naopak by nad sebou neměl přemýšlet jako nad „běžným zaměstnancem“, protože na rozdíl od něj má navíc výhody plynoucí z vlastnictví podílu ve firmě, ať už to je nárok na případný rozdělený zisk nebo příjem z případného prodeje firmy.

A rozhodně neplatí, že by zakladatel firmy musel mít automaticky nejvyšší plat, zejména pokud třeba po domluvě s investorem nemá část svých odměn navázanou na splnění stanovených cílů.

Jestli tedy přemýšlíte, kolik sami sobě jako zakladatelům firmy platit, položte si jednoduchou otázku: Když si tuhle korunu pošlu na svůj účet, je to pro firmu to nejlepší využití peněz, které má k dispozici? Pokud jste si jisti, že vám nebude chybět jinde, tak směle do toho.

Do mé firmy chce vstoupit více investorů. Jak vybrat toho správného?

Odpovídá:
Michal Šmída, CEO Twista

Vstup investora 2

19.9.2018
Michal Šmída, CEO Twista
Twisto je český fintech startup, který mimo jiné umožňuje odložené platby

Správný výběr investora se liší podle fáze, ve které se startup nachází. Klíčové vždy je, aby vám investor pomohl posunout se do fáze další.

Pro nás ve Twistu bylo vždy klíčové shodnout se na hodnotách, směřování firmy a důležité je si také padnout do oka po osobní stránce. Přece jenom s investorem komunikujete velmi pravidelně a chcete mít kolem sebe lidi, se kterými si rozumíte, dokážete se otevřeně bavit o problémech a konstruktivně je řešit. Pakliže se vám nepovede takového investora sehnat, bude to mít negativní dopad jak na lidi v týmu, tak na případné další investory.

Osobně jako důležité vnímám (což ale nikdy nezjistíte předem), jak bude investor reagovat v dobách, kdy se nebude dařit podle plánu. Nejlepším investorem je ten, který bude startupu konstruktivní oporou. Neměl by se hroutit či vyvíjet emocionální tlak, který by mohl zakladatele nebo CEO zlomit.

My ve Twistu jsme měli na investory obrovské štěstí. V seed fázích nám s produktem, budováním týmu, vyhodnocováním KPI a zpětné vazby pomohli lidé z Mitonu, Enernu a také Tomáš Čupr, který se přidal později. Strategický byl následně vstup Petra Borkovce, který nám díky svým letitým zkušenostem pomohl s produktem. Jeho investice nám pomohla rozšířit IT, ale také na počátku budování Twisto karty.

V Áčkové sérii jsme hledali již strategického partnera pro expanzi. Tady se nám osvědčila UNIQA a ING, s jejíž pomocí jsme nedávno začali působit také na polském trhu. Klíčový pro expanzi pro nás byl i polský investor a bývalý bankéř Cezary Smorszczewski.

Vstup investora

23.8.2018
Jerry Javornický, spoluzakladatel SpaceKnow
SpaceKnow je český startup, který analyzuje data ze satelitních snímků

Předně si na daného investora doporučuji udělat opravdu důkladnou due diligence. Podívejte se, kam své peníze investuje, a promluvte si se zakladateli společností, do nichž investoval. Viděl jsem mnoho startupů, které toto podcenily a pustily si toxického investora, což jim zásadně znepříjemnilo fungování.

Následně je podle mě nejdůležitější, aby vám zafungovala chemie, abyste si zkrátka rozuměli a byli na stejné vlně. Je to jako v manželství – pokud daného člověka nemáte rádi na začátku, je dost pravděpodobné, že se to časem ještě zhorší.