Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Firemní kultura

Mám ve firmě zařídit open space, nebo samostatné kanceláře?

Odpovídá:
Oliver Dlouhý, CEO Kiwi.com

V brzké době se budeme stěhovat do nového prostoru, který si můžeme uspořádat dle libosti. Open space, nebo ne? Co vám funguje a proč?

Open space

31.8.2018
Oliver Dlouhý, CEO Kiwi.com
Kiwi.com je nejúspěšnějším českým startupem poslední doby

Dle mého názoru je ideální kombinovat oboje. Dát lidem možnost být mezi ostatními, ale poskytnout jim klid a soukromí, když je potřebují.

U samostatných kanceláří každopádně doporučuji držet se prosklené varianty. Pro zaměstnance je velmi motivující vidět, že ostatní pracují, a častěji je také napadne se vzájemně navštívit a něco probrat.

Věřím, že netransparentnost vytváří prostor pro alibismus.

 

Open space 2

28.8.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Kdybych teď řešil zbrusu nové kanceláře, nehleděl bych na doporučení odborných článků. Za posledních 10 let jsem nabral zkušenost, že trendy se mění ještě rychleji, než by si člověk mohl myslet, a každou chvíli se za ideální pracovní prostředí považuje něco jiného.

1) Zeptal bych se přímo svých lidí, jaká kancelář by jim nejvíce vyhovovala, a pokusil bych se zařídit podle toho. Každý zaměstnanec je jiný, někomu rachot open spacu vyhovuje, někdo se raději zavře na celý den sám do tiché místnosti. Stoprocentně vyhovět každému se tedy asi nedá, ale vždy jde členění prostoru vymyslet tak, aby si tam své oblíbené místo mohl najít každý.

2) Také bych se zaměřil na potřeby týmů jako celků. Čas od času například potřebují moji lidé pracovat na jednom projektu delší čas pohromadě, jindy je potřeba mít místo, kde může víc lidí pracovat vedle sebe, ale vzájemně se u toho nerušit. Záleží tak dost na podstatě práce, které se vaši zaměstnanci věnují, a na potřebách, které z ní vyplývají.

3) Nakonec bych se nesnažil mít celý office připravený na 100 procent ke dni nastěhování. Důležité je stanovit si priority a připravovat kanceláře podle nich. Existuje velká spousta věcí, které mohou počkat a které se hlavně mohou měnit podle toho, na co lidé v kanceláři přijdou během svého každodenního fungování.

Nemusí to tedy být buď open space, nebo samostatné kanceláře, najděte řešení, které je vhodné pro vaši společnost, a hlavně pro vaše lidi.

Kanceláře Bubble nám organicky narostly z 80 metrů čtverečních na téměř desetinásobek. Možnost řešit je celé od začátku jsme tedy neměli a naopak jsme ocenili každý volný prostor, o který jsme své prostory mohli postupně rozšířit.

Jak zvládnout řízení týmu napříč několika zeměmi?

Odpovídá:
Lukáš Hakoš, zakladatel Clever Monitoru

Jaké nástroje používáte? Vídáte se se zahraničními týmy osobně? A jak ověřujete, že se lidé drží vytyčené vize a neuhýbají z cesty?

Řízení týmu napříč zeměmi

7.8.2018
Lukáš Hakoš, zakladatel Clever Monitoru
Clever Monitor je e-mailová marketingová platforma na bázi AI, kterou využívá BMW, Walt Disney nebo NASA

Za mě je to jedna z nejtěžších disciplín, které v rámci podnikání může šéf, zakladatel či management vůbec řešit. U nás takto musíme například bojovat v komunikaci s kolegy od západního po východní pobřeží USA; Francii, Prahu a Londýn; Dubaj a Singapur. De facto s většinou časových pásem…

Univerzální návod samozřejmě neexistuje, ale podle mě je základem najít si samostatně fungující členy týmů, na které je spolehnutí a kteří svedou vést svou agendu plně autonomně.

Zároveň si musí všichni uvědomovat, že každý pracujete v jiném časovém pásmu – jinak brzy dojdete do stavu, kdy pracujete doslova od rána do večera a nemáte nikde čas na odpočinek. V tomto ohledu doporučuji mít v každé destinaci „styčného důstojníka“ – někoho, kdo se stará o interní komunikaci v dané zemi.

Dále mohou pomoci nástroje skupinové komunikace, které třeba v propojení s Microsoft Exchange kalendářem dokážou plánovat schůzky efektivně tak, aby se všichni členové týmu sladili a nikdo nemusel zbytečně ponocovat nebo naopak velmi brzo vstávat. V této komunikaci také nabývá na významu videokonference, která je důležitá kvůli emoční stránce verbální komunikace.

V každém případě se jako šéf musíte připravit na intenzivní cestování. Členové ostatních týmů musí vědět, že o ně máte proaktivní zájem a nejsou vám lhostejní. Skype je v tomto ohledu dobrým doplňkem, ale reálnou interakci nikdy nemůže nahradit. Tyto cesty tvoří sice nemalou položku nákladové části rozpočtu (já jsem například na cestách každý týden), ale opravdu se vyplatí.

Co se týče ověřování vytyčené vize a neuhýbání z cest, tak na to jdeme zejména tím, co mají v lásce hlavně Američané – neustálé opakování hodnot společnosti, vize, kam míříme, proč tam míříme, a v návaznosti na to děláme jen drobné ústupky, například úpravu harmonogramu prací kvůli uzavřené velké smlouvě. Pokud se totiž udělá jeden velký krok jiným směrem a nebude to mít patřičné odůvodnění, organizace se vám může rozpadnout pod rukama.

Jsme lidé a všichni od přírody hledáme jen komfortní zónu. Opakování je proto v našem případě matka moudrosti.

Jak chválit zaměstnance za dobře odvedenou práci?

Odpovídá:
Vratislav Kalenda, CEO Appliftingu

A platí pořád, že chválit bych měl veřejně a kritizovat mezi čtyřma očima?

Jak chválit zaměstnance 2

10.7.2018
Vratislav Kalenda, CEO Appliftingu
Applifting pomáhá stavět aplikace pro klienty jako je Česká spořitelna

Chválit můžete mezi čtyřma očima, ale mnohem efektivnější je pochvala před těmi, které zaměstnanec uznává a váží si jich. Ideální je zvolit co největší skupinu, která ocení to, za co je dotyčný chválen. Většinou jsou to kolegové v týmu a případně jeho nadřízený.

Samozřejmě to můžete i kombinovat – zaměstnance pochvalte veřejně a pak ho pochvalte ještě jednou osobně. V soukromí mu můžete věnovat mnohem osobnější a procítěnější pochvalu, která by byla na veřejnosti nepatřičná.

Jednou za 14 dní kolegům sdílím CEO standup. Je to taková moje zpověď, co jsem jako ředitel pro firmu a její lidi udělal; co se povedlo a co zase ne. Jedna ze sekcí standupu se jmenuje “Heroes of Applifting” – příležitost nenásilným způsobem pochválit mé kolegy přede všemi za dobrou práci, nadstandardní výkony nebo třeba i jen za postup v našem kompetenčním (platovém) modelu.

Je ale důležité dávat si pozor na to, abyste pochvalami neprotežovali pouze některé lidi. Pokud nemůžete přijít na to, za co byste někoho pochválili, zkuste se zamyslet, zdali je to tím, že nemáte dostatek informací o činech daného zaměstnance, nebo to poukazuje na hlubší problém, který by bylo dobré s podřízeným probrat.

Když už dojde na kritiku, vždy je lepší ji nejdřív probrat s daným zaměstnancem v soukromí. Je jedno, jestli jste jeho kolega, nebo nadřízený; etické je problém probrat nejdříve mezi čtyřma očima. Váš spolupracovník tak bude mít šanci opravit své jednání a neztratit tvář před kolegy. Za tento diskrétní přístup si vás bude mnohem víc vážit a řekněme si to na rovinu, vy byste v jeho situaci ocenili to samé.

Jak chválit zaměstnance

3.7.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Pokud jde o kritiku, snažím se vždy konfrontovat daného člověka mezi čtyřma očima, protože mi to přijde slušné. Chovám se k lidem ve firmě tak, jak bych chtěl, aby se oni chovali ke mně.

Doporučuji to většinou dělat hned, jakmile se ukáže, že je něco špatně. Jestliže člověk netuší, že něco není dle vašich představ, měl by se to dozvědět co nejdříve, aby měl šanci to napravit.

Stejně tak přistupuji i k pochvalám. U nich jen záleží na tom, jak moc zásadní pro firmu jsou – menší věci tedy řeším znovu soukromě. Pokud se ale něčí dobrá práce dotýká většiny lidí či je zásadní pro rozvoj firmy, chválím daného člověka veřejně na plánovaném all hands meetingu. Schůzky s celou firmou „jen“ kvůli pochvale ale nesvolávám, není to efektivní.

A co se týče formy pochvaly, využívám občas i jednorázové finanční odměny mimo firemní bonusový systém. Vždy ale přemýšlím, jestli do toho člověk dal i něco nad rámec, který se od něj na dané pozici očekává.

Jak udržovat duševní hygienu (u sebe i u kolegů) a jak podněcovat radost z práce?

Odpovídá:
Do Thu Trang, manažerka komunikace Spaceti

Radost z práce

4.7.2018
Do Thu Trang, manažerka komunikace Spaceti
Členka žebříku Forbes 30 pod 30 z roku 2016, která dříve působila jako happiness manager v IBM

Vše začíná a končí dobrým lídrem. Proto nejlepší rada zní: Začněte tím nejtěžším a naučte se nebrat si věci osobně a buďte manažerem/šéfem, který přesně tohle umí ze všech nejlépe.

Rozdělování a delegování práce, řešení problémů, dávání si zpětné vazby, debata nad fungováním týmu, ale třeba také nabízení i přijímání pomoci mezi kolegy jsou pak mnohem rozumnější a efektivnější.

Nejhorší přístup je, když si vinu nebo zodpovědnost přehazují lidé v týmu jeden na druhého. Potom je chyba v manažerovi, který buď nedokázal nastavit pravidla, nebo do týmu pustil toxického člověka. V tom případě si sepište, co vám vadí, jděte s tím nejdříve k toxickému kolegovi/podřízenému a podle jeho reakce pak jednejte.

A co může naopak podnítit radost z práce? Vědomí, že máte ve firmě a v týmu zázemí. Radost z práce se dá udržovat třeba tak, že šéf nedovolí, aby se věci lámaly přes koleno. Že bude znát limity i potenciál svých lidí a bude jim dávat adekvátní prostor pro to, aby se mohli rozvíjet ve svém oboru. To je pak win-win situace.

Jak dovnitř firmy komunikovat informace o zásadních změnách?

Odpovídá:
Michal Nýdrle, generální ředitel Kindred Group

Například když se chystáme někoho koupit a lidé mají obavy, co bude dál…

Komunikace změn

2.7.2018
Michal Nýdrle, generální ředitel Kindred Group
Kindred Group je největší česká síť digitálních a mediálních agentur bez zahraniční matky

Vyberte si pět lidí a individuálně i ve skupinkách si s nimi sedněte. Nechte je ptát se na cokoli, z čeho mají strach. Naslouchejte.

Obecně platí, že obavy pěti lidí z firmy budou přibližně stejné jako obavy další stovky. Vy tak získáte dobrý vzorek toho, co právě rezonuje vaší společností.

Jakmile budete následně adresovat informace o změnách všem hromadně, předejdete díky zmíněným setkáním tomu, že se lidé začnou ptát a spekulovat. Neříkejte nic ve stylu „Vím, že máte obavy z toho či onoho“, ale raději mluvte proaktivně – „Řešíme těchto pět témat tímto způsobem“.

Lidé si uvědomí, že přesně to byla jejich obava, kterou nyní díky lídrovi nemusí řešit.

Jak zachovat firemní kulturu, i když jsme se přehoupli přes 50 zaměstnanců?

Odpovídá:
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com

Firemní kultura

24.5.2018
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com
Kiwi.com je nejúspěšnějším českým startupem poslední doby

Záleží na rychlosti růstu.

Důležité je nastavit interní komunikaci tak, aby všichni ve firmě dostali jasný vzkaz o tom, co firma dělá, jak se staví na trhu i interně a co má na starosti který tým (zejména když se týmy rozrůstají), a nevznikala “hluchá místa”.

Od začátku pomáhají i teambuildingy (které je ale nutné uzpůsobit věku a potřebám týmu), kde mezi lidmi vznikají i neformální vazby, které se pak mohou s dalším rozšiřováním týmu rozrůstat.

Dále hodně pomáhá mít schopného člověka/tým na HR, které může fungovat jako bezpečný přístav či poradna pro každého, kdo potřebuje řešit jakékoli aspekty svého osobního působení ve firmě, ať již vůči vedení, či ve výkonu. HR samozřejmě potřebuje mít jasné zadání od vedení v tom, jaký je tón komunikace, co je pro lidi možné, jaké je očekávané chování a co je naopak neakceptovatelné. Důležitá je úzká komunikace s vedením pro řešení ad hoc situací (pokud nechcete strávit nekonečně času přípravou všech možných scénářů a variant coby kdyby).

Jako u všeho záleží na tom, jaký signál v tomto směru vysílá vedení firmy. Ve firmě určitě platí, že “ryba smrdí od hlavy” – v dobrém i ve zlém.

Jak zlepšit komunikaci ve firmě?

Odpovídá:
Božena Řežábová, CEO Gamee

Ve firmě nám vázne komunikace. Lidé jsou schovaní po svých kancelářích, málo si vyměnují informace a na zásadní e-maily reagují pozdě. Máte někdo tip, jak to zlepšit?

Komunikace

3.5.2018
Božena Řežábová, CEO Gamee
Gamee je česká herní platforma s miliony hráčů po celém světě

V roce 2016 jsem se rozhodla pro experiment – co se stane, když změníme fyzické prostředí pro celý tým najednou. Co se stane, když změníme cestu do práce i to, že se večer každý vrací do svého bytu. Změní se tím celý kontext práce a možná i naše myšlení.

S celým týmem jsme se proto na měsíc přesunuli na Bali, odkud jsme normálně pracovali.

Změna návyků v kombinaci s jiným prostředím a krásnou přírodou zafungovala na kreativitu. A protože jsme spolu byli v jedné vile, donutilo nás to zlepšit, jak spolu mluvíme a spolupracujeme.

Letošní zimu jsme tam byli znovu a nevynecháme ani tu příští.