Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Inovace

Zakládám interní startup v rámci korporace. Je normální mít jakožto klíčová a zodpovědná osoba podíl?

Odpovídá:
Lukáš Konečný, finanční manažer Y Soft Ventures

Podíl v interním startupu

19.6.2018
Lukáš Konečný, finanční manažer Y Soft Ventures
Y Soft Ventures je VC fond, který primárně investuje do B2B starupů kombinujících hardware a software

Určitě je to možné, ale zase to není samozřejmé. Klíčovou otázkou je, jestli získání podílu dává smysl všem zúčastněným – tedy korporaci, startupu i jeho lídrovi.

Předání podílu do rukou lídra není jen motivačním nástrojem, ale i mechanismem pro sladění zájmů. Zaměstnanci můžou podíl vnímat jako cestu k finančnímu zajištění, pokud se startup jednoho dne prodá. Pro některé může mít hodnotu už jen to, že o sobě můžou říkat, že jsou „spolumajitelé“. Pro korporaci to je způsob, jak dlouhodobě udržet klíčové lidi, možná kompenzovat jiné oblasti v systému odměn, a hlavně jak zvyšovat motivaci a identifikaci s firmou tím, že zaměstnanci budou „dělat na svém“.

Získání podílu ale každopádně není věc, na kterou by měl lídr automaticky nárok, a pravděpodobně bude otázkou vyjednávání. Je třeba dobře zvážit, za jakých podmínek se dá podíl získat a co to bude stát – kromě toho, že bude v budoucnu těžší se rozhodovat, jestli projekt opustit (takže je dobré se ptát, zda se chce člověk opravdu upsat zrovna tomuto projektu).

Mimo to je dobré zamyslet se i nad tím, zda má vůbec smysl interní startup vyčleňovat do separátní právní entity – zejména pokud není cílem ho jednoho dne prodat nebo do něj hledat externí investory. Možná ho jde vytáhnout z korporátních struktur a procesů i bez zakládání nové firmy. A pro motivaci klíčových lidí lze najít mechanismy, které budou mít podobný dopad.

Jak dělat radikální inovace ve společnosti, která na to nemá dedikované lidi?

Odpovídá:
Filip Dřímalka, CEO Digiskills

Inovace 2

14.6.2018
Filip Dřímalka, CEO Digiskills
Pomáhá nastavovat digitální a inovační strategie ve firmách jako Škoda Auto, ČSOB nebo Philip Morris

Naprosto souhlasím se Standou Gálikem. Otázkou však je, co myslíte “radikální inovací”. Pokud je tím myšleno něco, co ze své podstaty mění (= disruptuje) produkt nebo službu firmy, ve které pracujete, je realizace velmi, velmi těžká – a to i kdybyste na ni měl dedikovaný tým. Často totiž budete směřovat proti své firmě, proti současným službám, proti aktuálním maržím…

Hezky to řekl Peter Diamandis: “Pokud chcete vymyslet radikální inovaci, vezměte pět nejchytřejších a nejdrzejších lidí z vaší firmy a dejte jim za úkol vaši firmu zničit.”

Často vidím firmy zakládat nejen inovační týmy, ale i celé startupové akcelerátory, aniž by se jim radikální inovace příliš dařily. Někdy však mají dostatek financí na to, aby si část úspěšných inovátorů (hlavně startupů) mohly koupit.

Pokud tedy ve firmě nemáte lidi dedikované na inovace, zkuste “prodat” myšlenku inovací – ať už těch radikálních, či menších, inkrementálních – svým kolegům. Zastávám totiž názor, že inovace nejsou něco, co by mělo jít vedle stávajícího byznysu, právě naopak. Měly by byznys co nejvíce podporovat – ať už nyní, nebo v budoucnosti.

Čím radikálnější však inovace je, tím více se musí umět prodat – vašemu nadřízenému, managementu, mateřské organizaci a tak dále. K tomu vám mohou posloužit menší kroky jako pretotypování/prototypování či inspirace podobnými startupy. Ale opět, jak říkal Standa, bez vlastníka (který musí být nadšencem a tak trochu i bláznem), který to dokáže dotáhnout, to nepůjde.

Inovace

23.4.2018
Stanislav Gálik, ředitel inovací AAA auto
Člen žebříčku Forbes 30 pod 30 z roku 2015

Oddělení inovací ve firmě nepotřebujete. Jestli ale chcete novinky skutečně dotáhnout do konce, je nutné, aby každá inovace, ať již produktová, nebo technologická, měla svého vlastníka. To znamená někoho, bude zodpovědný za její kompletní realizaci.

Tento člověk nemusí být nutně tím, kdo novou věc vymyslel, jeho role je ale klíčová. Nápad, který nemá svého člověka, skončí neúspěchem.

Pokud ve firmě nikoho takového nemáte, musíte se vlastníkem stát vyAni varianta, že to outsourcujete na agenturu, není řešení. Pokud totiž agentura nemá onoho vlastníka ve firmě jako styčného důstojníka, tak to nikdy dobře nedopadne. Dříve nebo později vzniknou třecí plochy a „bottlenecky“, které inovaci zabijí.