Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Inspirace

Jak mám kontrolovat, že zaměstnanci v mé výrobní firmě odvádějí svou práci dobře? Nová odpověď

Odpovídá:
Roman Stupka, CEO Pestratexu

Mám problém, že někteří mí lidé výrobu flákají. Zajímalo by mě, jaké mechanismy si nastavit, abych to snížil na minimum.

Kontrola kvality práce 2

11.10.2018
Roman Stupka, CEO Pestratexu
Byznysový kouč a mentor, který se specializuje

Dobrým nástrojem ve výrobě bývá odměňování za výkon, často v kombinaci s týmovými úkoly – tým si většinou výkonnost svých členů pohlídá.

Velmi užitečným nástrojem v některých typech výroby (výrobní linky s možností měřit impulsy) je pak monitoring výroby v reálném čase s možností nastavování pohledu na směny, linky, konkrétní zaměstnance a tak dále (viz například Plantyst).

Zde bych ale podotkl, že produktivitu vašich lidí nezvýšíte kontrolou, ale tím, že s nimi budou důsledně pracovat jejich mistři a předáci a že je zapojíte do plánování a vyhodnocování aktivit. Velmi také pomáhá pravidelná komunikace a značná transparentnost čísel a procesů.

Kontrola kvality práce

9.3.2018
Pavel Krpec, generální ředitel V-Nassu
V-Nass je ostravská firma, která vyrábí strojírenské díly pro firmy z celého světa

Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. U nás to vypadá následovně:

  1. Máme explicitně stanovený systém a pravidla.
  2. Při vzniku neshody zjišťujeme, proč se stala, a pokoušíme se najít vhodná opatření, aby k ní už nedošlo.
  3. Eliminujeme lidskou chybu, a pokud to jde, přenecháváme úkony strojům nebo počítačům.
  4. Pravidelně zaměstnance informujeme o důležitosti jakosti v kontextu firmy a zákazníka.
  5. Při dobrých jakostních výsledcích zaměstnance finančně odměňujeme a na jakost vážeme přímo část mzdy.
  6. Máme nastavenou hladinu jak pro výkony, tak pro neshody a ta se pravidelně sleduje na týdenní nebo měsíční bázi.
  7. V každém okamžiku vidíme, co máme splnit a kolik už je splněno, pomocí informačního systému.

Takových opatření máme ještě několik, nicméně jde o to, že fungují pouze jako celek. Klíčem k vyřešení problémů s kvalitou je jasně definovaný systém a pravidelná komunikace.

Mám ve firmě zařídit open space, nebo samostatné kanceláře?

Odpovídá:
Oliver Dlouhý, CEO Kiwi.com

V brzké době se budeme stěhovat do nového prostoru, který si můžeme uspořádat dle libosti. Open space, nebo ne? Co vám funguje a proč?

Open space

31.8.2018
Oliver Dlouhý, CEO Kiwi.com
Kiwi.com je nejúspěšnějším českým startupem poslední doby

Dle mého názoru je ideální kombinovat oboje. Dát lidem možnost být mezi ostatními, ale poskytnout jim klid a soukromí, když je potřebují.

U samostatných kanceláří každopádně doporučuji držet se prosklené varianty. Pro zaměstnance je velmi motivující vidět, že ostatní pracují, a častěji je také napadne se vzájemně navštívit a něco probrat.

Věřím, že netransparentnost vytváří prostor pro alibismus.

 

Open space 2

28.8.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Kdybych teď řešil zbrusu nové kanceláře, nehleděl bych na doporučení odborných článků. Za posledních 10 let jsem nabral zkušenost, že trendy se mění ještě rychleji, než by si člověk mohl myslet, a každou chvíli se za ideální pracovní prostředí považuje něco jiného.

1) Zeptal bych se přímo svých lidí, jaká kancelář by jim nejvíce vyhovovala, a pokusil bych se zařídit podle toho. Každý zaměstnanec je jiný, někomu rachot open spacu vyhovuje, někdo se raději zavře na celý den sám do tiché místnosti. Stoprocentně vyhovět každému se tedy asi nedá, ale vždy jde členění prostoru vymyslet tak, aby si tam své oblíbené místo mohl najít každý.

2) Také bych se zaměřil na potřeby týmů jako celků. Čas od času například potřebují moji lidé pracovat na jednom projektu delší čas pohromadě, jindy je potřeba mít místo, kde může víc lidí pracovat vedle sebe, ale vzájemně se u toho nerušit. Záleží tak dost na podstatě práce, které se vaši zaměstnanci věnují, a na potřebách, které z ní vyplývají.

3) Nakonec bych se nesnažil mít celý office připravený na 100 procent ke dni nastěhování. Důležité je stanovit si priority a připravovat kanceláře podle nich. Existuje velká spousta věcí, které mohou počkat a které se hlavně mohou měnit podle toho, na co lidé v kanceláři přijdou během svého každodenního fungování.

Nemusí to tedy být buď open space, nebo samostatné kanceláře, najděte řešení, které je vhodné pro vaši společnost, a hlavně pro vaše lidi.

Kanceláře Bubble nám organicky narostly z 80 metrů čtverečních na téměř desetinásobek. Možnost řešit je celé od začátku jsme tedy neměli a naopak jsme ocenili každý volný prostor, o který jsme své prostory mohli postupně rozšířit.

Jak na vysoké exekutivní pozici co nejlépe zvládat osobní time management?

Odpovídá:
Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Česko a Slovensko

Time management

28.5.2018
Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Česko a Slovensko
V HP pracuje od roku 1997 a před 6 lety nastoupila do čela její produktové divize

Co se pracovních technik týče, je pro mě nejzásadnější prioritizace.

V mé funkci se málokdy stane, že bych měla všechny úkoly hotové. Jako rozená perfekcionalistka tím trpím, a proto je pro mne důležité umět se na věci podívat s odstupem a rozdělit si úkoly podle významu.

Mé působení v přední technologické firmě mi umožňuje spoléhat se při strukturování času hodně na technologie, a to jak v práci, tak v osobním životě.

V práci jsou již samozřejmostí sdílené kalendáře, schůzky pomocí firemního Skypu či programy na správu firemních dokumentů, které ušetří neuvěřitelně času.

le používám appky na přivolání taxi, zarezervování hotelu, objednání lístků do kina, divadla, předpověď počasí. Úžasná je aplikace, ve které mám naskenované všechny věrnostní a slevové karty – ty nám ženám běžně zaplňují podstatnou část kabelky.

Musím ale zdůraznit, že se jedná jenom o pomocné nástroje, které mi ulehčují život a šetří nervy. V mé pozici se spoléhám především na lidi a přesné rozdělení rolí.

Mám štěstí, že se mi kolem sebe podařilo vybudovat skvělý tým kolegů, kterým mohu věřit a kteří sami přesně vědí, co mají dělat. V podstatě tak mohu říci, že jedním z nejdůležitějších nástrojů time managementu je pečlivost a cit při budování týmu.

Jakým způsobem nabídnout zaměstnancům podíly ve firmě?

Odpovídá:
Tomáš Krásný, managing partner v Blue Events

Podíl ve firmě

28.5.2018
Tomáš Krásný, managing partner v Blue Events
Blue Events vytváří odborné eventy, na kterých se schází špičky českého byznysu

V první řadě byste měli mít jasný, transparentní systém, o kterém vědí všichni zaměstnanci. Zní to jako trivialita, ale měli by s ním plně souhlasit stávající společníci a měla by k tomu být mezi nimi sepsána dohoda.

Z mé zkušenosti podporuji postup založený na několika úrovních “vstupní kontroly” (rozhovory se stávajícími společníky, prezentace vlastních cílů, zkušební lhůta a tak dále).

Je důležité, aby podíly získali jen ti spolupracovníci, kteří ctí hodnoty firmy a – možná překvapivě – o podíly vůbec stojí / váží si jich / budou je motivovat.

V neposlední řadě se určitě nebojte mít jasná pravidla na vracení podílu, když to nevyjde. Není to snadné, ale s dobrými právníky to jde.

Často ztrácím focus tím, že se příliš zaobírám novými nápady. Jak z toho ven?

Odpovídá:
Ondřej Krátký, CEO Liftaga

Spousta nápadů

27.4.2018
Ondřej Krátký, CEO Liftaga
Liftago je česká taxi aplikace s profesionálními řidiči

Co mi pomáhá se soustředit, je rituál několika málo týdenních cílů, na který najíždím i díky týdennímu zápisníku od Honzy Straky z Cleverminds. Jde o to, že si nastavím realistické cíle, bez nichž nebudu spokojen, a ty mi dávají vodítko k prioritizaci dalších aktivit. V opačném případě mají podružné cíle tendenci bobtnat a focus přebírat.

Všechno je to o psychologii, a pokud si člověk plánuje méně jasných cílů, je spokojenější, produktivnější a méně ve stresu – tedy připraven zvládnout toho vlastně více.

Jak řídit tým ambiciózních lidí?

Odpovídá:
Božena Řežábová, CEO Gamee

V mé firmě je mnoho výrazných osobností, které chtějí posouvat věci dopředu. Nevím, do jaké míry tomu mám přizpůsobit svůj styl řízení.

Řízení lidí

17.4.2018
Božena Řežábová, CEO Gamee
Gamee je česká herní platforma s miliony hráčů po celém světě

Pokud jste si lidi vybrali proto, že něco umí, nechte je udělat to, čemu věří. Myslím, že je důležité dopřát jim prostor pro samostatná rozhodnutí, nebrzdit je tím, že všechno musíte zkontrolovat, schválit… a ve výsledku je budete limitovat zkušeností šéfa, jednoho člověka.

K tomu je potřeba systém, jak sladit cíle týmu, aby i v rychlosti táhl ze jeden provaz. Pro nás v tomhle smyslu fungují dobře OKRs (Objectives and Key Results). Na úrovni firmy máme 1–2 dlouhodobé cíle, u kterých jsme přesně definovali, jak to vypadá, když jsou splněny. Zaměstnanci si pak nastavují osobní cíle, které k tomu jednotnému přispívají.