Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Jak najmout lidi

Jakým způsobem mám budovat svůj osobní brand?

Odpovídá:
Michal Nýdrle, generální ředitel Kindred Group

Mám středně velký podnik a od různých konzultantů neustále slýchám o nutnosti budovat svůj osobní brand, ať už kvůli obchodním partnerům, HR, či potenciálním investorům. Posílali mě na přednášky na vysoké školy, měl jsem si založit Twitter a tak dále. Je to skutečně nutné? A jak k tomu přistupujete vy, kteří jste v čele firem?

Osobní brand

30.7.2018
Michal Nýdrle, generální ředitel Kindred Group
Kindred Group je největší česká síť digitálních a mediálních agentur bez zahraniční matky

Hodně záleží na daném kontextu i na tom, zda je pro vás aktivní komunikace směrem ven přirozená. Obecně bych se ale určitě nesnažil budovat čistě svůj brand, ale spíš brand svých lidí.

Vezměte si příklad – kdyby přišlo 100 lidí pouze za vámi, budou po čase zklamaní, protože je těžko můžete udržet v konstantním nadšení a věnovat se jim. Není to fyzicky možné a ani nemluvím o tom, kdybyste se svou firmu, která by tedy stála a padala s vámi, rozhodl prodat…

Co tím chci říct? Že vám více pomůže, když budou zaměstnanci/manažeři těmi osobnostmi, které přitahují. V opačném případě si totiž spíš budujete ego, ale zároveň oslabujete vlastní společnost. Když se nyní například podívám na naše mediální výstupy, tak jich máme například 70 ročně a z toho konkrétně já mám pouze tři nebo čtyři.

A když už si přece jen budete chtít urvat kus prostoru pro sebe, mějte vlastní a neotřelý názor a komunikujte ho do firmy. Když máte silný názor, lidé vás budou poslouchat a vězte, že dříve či později vaše slova „přetečou“ i ven z firmy.

Jak zjistím, že jsem do firmy vybral opravdu kompetentního člověka, ještě předtím, než nastoupí?

Odpovídá:
Martin Košťál, ředitel cloudového řešení Dynamics 365 v Microsoftu

Několikrát se mi stalo, že jsem přijal nového člověka a po pár týdnech se ukázalo, že jeho schopnosti nejsou tam, kde bych si představoval. Na pohovoru mi však připadal velice kompetentní a jeho životopis vypadal ideálně.

Správný člověk 2

24.7.2018
Martin Košťál, ředitel cloudového řešení Dynamics 365 v Microsoftu
IT manažer s více než 20letou praxí, který dříve šéfoval vývoji SAPu v Kanadě

Zásadní je nic neuspěchat.

Často vidím firmy, které mají pozici otevřenou 14 dní a už mají nutkání někoho vzít, i když třeba nedosahuje požadovaných kvalit. To je samozřejmě špatně.

Doporučuji dělat více kol (u nás jich je 6) a uchazeče postupně podrobit rozhovorům s lidmi z firmy z různých oddělení, nejen z HR. Tak nejlépe zjistíte, zda daný kandidát zapadne mezi ostatní – zda to bude “cultural fit”.

Tvrdé znalosti, například u programátorů, doporučuji testovat jednak konkrétním úkolem, ale i hloubkovým rozhovorem s někým, kdo je u vás v daném oboru špička.

Často se nám stává, že narazíme na kandidáta, jehož hard skills jsou sice na skvělé úrovni, ale z hlediska chemie by k nám nezapadl. V takovém případě doporučuji raději sáhnout po nadšeném juniorovi, kterého si postupem času vychováte.

Správný člověk

2.4.2018
Adam Šoukal, CEO Rogeru
Roger je fintechová platforma poskytující digitalizovaný faktoring

Stačí si ještě předtím, než se na čemkoli domluvíte, daného zájemce pozvat na tři dny do firmy. Během těchto dnů, které jsou samozřejmě placené, ho zapojte do běžné činnosti v příslušném týmu a nechte ho řešit reálné úkoly.

My to tak děláme s každým, koho se chystáme přijmout, a dává nám to velmi dobrou indikaci, zda bude potřeba zkušební doba, nebo ne. Expertiza a kompetence se z naší zkušenosti během této doby odhalí.

Jak poznat, kdy místo sebe najmout nového CEO?

Odpovídá:
Zbyněk Frolík, majitel Linetu

Mám ve firmě lidi, kteří mají polovinu mého věku, a občas cítím, že prostě nestíhám (jejich nápady, nové technologie a tak dále). Snad se není za co stydět, ale přemýšlím o tom, že bych svou roli někomu přenechal, poměrně často.

Nový CEO

19.7.2018
Zbyněk Frolík, majitel Linetu
Linet je český výrobce zdravotnických lůžek, která vyváží do celého světa

Když mi bylo šedesát, rozhodl jsem se přenechat celou exekutivu osvědčenému manažerovi jednak proto, že je výkonnější než já, a i proto, že v určitém věku více hrozí i potenciální zdravotní problémy a chci, aby společnost zůstala dlouhodobě stabilní. Přece jen zaměstnáváme 1500 pracovníků v 16 státech světa – to už je velká zodpovědnost.

Samozřejmě to může být u různých osobností podnikatelů různé, ale já jsem člověk, který se vždy zabýval více strategií než operativou. Jsem zvyklý práci a pravomoci přidělovat, a to včetně vyžadování odpovědnosti, která k nim patří.

To ostatně doporučuji dělat, pokud chcete, aby vám ve firmě vyrostli skutečně schopní manažeři. Momentu, kdy předáte otěže, se zkrátka nevyhnete.

Jak být atraktivnější pro brigádníky?

Odpovídá:
Marie Havlíčková, CEO Slevomatu

Nárazově, v určitých časových úsecích během roku, potřebujeme pomocnou sílu navíc. Zájemci o brigádu ale mají z čeho vybírat a nedaří se nám jich sehnat tolik, kolik je nutné.

Jak být atraktivnější pro brigádníky

16.7.2018
Marie Havlíčková, CEO Slevomatu
Řídí největší český marketplace zážitků, jehož obrat loni dosáhl 2,5 miliard korun

Otázka je, zda jen chcete vykrýt nějakou konkrétní sezonu a pak je nechat jít, nebo zda myslíte na to, že ti lidé u vás zůstanou a budou moci růst.

Ačkoli u nás běžně potřebujeme nárazovou pomoc v konkrétním období, díváme se na brigádníky druhým způsobem – tak, že každý, koho se rozhodneme přijmout, se může jednou stát naším CEO. Což je pro brigádníky pochopitelně velmi lákavé.

Hledáme je primárně na vysokých školách, kam chodíme přednášet. Spousta lidí, kteří k nám nastoupili při škole, dnes vede nějaké oddělení. Brigádníka, který by si k nám přišel jen vydělat na prázdniny, bych nikdy nevzala.

Pokud byste z nějakého důvodu nemohli či nechtěli organizovat přednášky na vysokých školách, doporučuji workshopy. Pozvěte mladé lidi k sobě do firmy a ukažte jim, co a jak děláte. Ty, které to zaujalo, už poznáte na místě.

Každý dnes říká, že nejsou lidé, ale ti dobří lidé nebyli ani dříve. Je to pouze o tom, co jim jste schopni nabídnout.

Jak zjistím, kolik lidí má pracovat v mém IT oddělení?

Odpovídá:
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy

Jsme e-commerce společnost, máme obrat ve stovkách milionů a prodáváme produkty s relativně vysokou marží. Doposud pracovali v našem IT oddělení tři lidé. Když jsem zjistil, že v Rohlíku jich pracují desítky, napadlo mne, zda nemáme poddimenzovaný stav a zda bychom neměli začít nabírat…

Počet lidí v IT oddělení

13.6.2018
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy
Druhý muž Alzy, který řídí veškeré strategické projekty

Začněte tím, že všechny projekty hodíte na jednu hromadu. Ty největší dejte zvlášť, protože je musíte posoudit individuálně – týkají se velkých generačních změn, a tudíž pro ně systémové pořadí nejde vymyslet, jsou to strategická rozhodnutí.

Na generační projekty byste měli mít lidí dost, protože jinak by vám utíkala příležitost. Omezením je zde to, kolik tak zásadních změn je vaše firma schopná vstřebat a kolik projektů najednou uřídíte (a samozřejmě zda máte zdroje, peníze, know-how).

Zbytek menších „projektíků“ pak můžete seřadit do nějaké fronty a zpracovat. Využít můžete několik metod, například:

  • kolik obratu to přinese, kolik peněz to ušetří, kolik to stojí,

  • jaká je pravděpodobnost, že to dopadne,

  • jaká je komplexita.

No a pokud je na exekuci smysluplných projektů lidí málo, nabíráte. Pokud dost, jděte vyvíjet.

POZOR na hlavní věc – pokud je zadání projektů hloupé, nezrealizujete ho s žádným počtem ajťáků. V tom případě se stala chyba úplně na začátku.

Zadavatel projektu ve firmě má nejvíce klíčovou roli, protože jedním řádkem kódu dokáže ajťák dramaticky pomoci byznysu. Jedním řádkem špatného zadání ale také může vzniknout programové monstrum.

Mám ve své firmě zaměstnat členy rodiny?

Odpovídá:
Tomáš Vala, generální ředitel Sika

Mí blízcí se chtějí zapojit do mé firmy, za což jsem rád, ale zároveň se bojím, že to naruší naše vztahy (nebudou pracovat podle mých představ, budou spoléhat na to, že je nemohu vyhodit, a tak dále).

Zaměstnávání členů rodiny

7.6.2018
Tomáš Vala, generální ředitel Sika
Siko (koupelny a kuchyně) je jedna z největších rodinných firem v Česku

Sám mám ve firmě poměrně dost příbuzných. Někteří jsou u nás již 20 let a jsou pro ostatní příkladem loajality, píle a celkového přístupu. Staly se i případy, které nedopadly dobře.

Zejména u menších (startupových) firem tedy doporučuji věnovat pozornost vyladění vzájemného očekávání v oblasti rolí ve firmě a odměňování. To je třeba nastavit IHNED a průběžně vyhodnocovat.

Pokud je firma zajetá a vy přesně víte, koho hledáte, je to samozřejmě snažší. Riziko narušení vztahů je ale stále veliké. Pokud bych si proto nebyl jistý, že ten člověk je přesně vhodný na danou pozici, a přitom s ním mám hezký vztah, který určitě chci zachovat, do firmy bych ho nebral.

Obecně pak vždy platí, že ať se jako majitel společnosti snažíte sebevíc, ostatní kolegové ve firmě mají často pocit, že jsou příbuzní nějak protežováni.

Připraveno ve spolupráci se skupinou Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností.

Jak být atraktivnější pro IT pracovníky, když je nemohu přeplatit?

Odpovídá:
Barbora Kuklová, talent recruiter v Cleeviu

Jsme startup a nemůžeme si dovolit lidi přeplácet. Máme produkt, který je mezinárodní, ale IT kandidáty se nám stejně příliš lákat nedaří. Čím to můžeme zlomit?

IT pracovníci

3.6.2018
Barbora Kuklová, talent recruiter v Cleeviu
Cleevio je vývojářské studio, které stojí za aplikacemi Spendee či Gamee

Pro vývojáře je například stále důležitější pracovní prostředí. Dneska sice frčí open space kanceláře, ale ty jsou také spojené s možným hlukem, procházejícími lidmi a dalšími rušivými efekty. Proto dnes spousta vývojářů preferuje práci z domova, kde mají zkrátka větší klid. Nabídka neomezeného home officu vás může děsit, ale pro kandidáty je dobrým lákadlem.

S pohodlím při práci je také spojená flexibilní pracovní doba. Čím více je zaměstnavatel schopný vyjít v tomto směru vstříc, tím atraktivnějším se pro kandidáta stává.

Pokud home office nabízet nechcete, zpříjemněte zaměstnancům pobyt v kanceláři. Nejefektivnějším způsobem bývá dobré jídlo a pití během celého dne.

V neposlední řadě si jako startup můžete vybrat z řady dalších zajímavých benefitů, které pro vás nemusí být až tak nákladné. Stále oblíbenější jsou třeba karty MultiSport (zaměstnavatel si může vybrat, kolik chce přispět), příspěvky na zubaře do určité výše, jednorázový nákup lístků na technologické konference či akce nebo také vzdělávání na pracovišti (lekce angličtiny). Potěšit ale může i kvalitní kancelářská židle.

Jak vyhledávat a případně financovat zdravotně postižené IT pracovníky?

Odpovídá:
Antonín Nekvinda, manažer Sdružení Neratov

Vyhledávání zdravotně postižených IT pracovníků

16.5.2018
Antonín Nekvinda, manažer Sdružení Neratov
Transformoval Sdružení Neratov do sociálního podnikání

Osoby zdravotně postižené (OZP) jsou placeny podle stejných pravidel jako všichni ostatní pracovníci.

OZP s těžším handicapem mohou najít uplatnění zejména v sociálních firmách, které se na zaměstnávání výrazně znevýhodněných specializují. Pokud jako firma splňujete podmínky pro podporu pro tyto pracovníky, jak ji definuje úřad práce, tak ji na ně budete čerpat.

Při vyhledávání OZP IT pracovníků bych se zaměřil na absolventy praktických škol a dále bych využil všechna sociální média. Vzhledem k povaze jejich odbornosti je to nejpřímější způsob, jak je hledat.