Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Jak se rozhodnout

Jakým způsobem nabídnout zaměstnancům podíly ve firmě? Čeká na odpověď

Pomozte nám odpovědět na tuto otázku

Měli by zaměstnanci mé malé firmy vědět, kolik klienti platí za naše služby? Nová odpověď

Odpovídá:
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble

A jak případně řešit situace, kdy se takové téma třeba i nechtěně otevře (na jednání s klientem, při týmových poradách nebo kreativních schůzkách)?

Finance v malé firmě

21.5.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Nevidím s tím problém, pokud jsou platy nastaveny férově.

U nás jsou rozpočty často otevřené a lidé přímo vidí kolik hodin (peněz) klient za prácí platí, a to mnohdy i za celek, nikoli jen jejich část.

Jak zjistím, že jsem do firmy vybral opravdu kompetentního člověka, ještě předtím, než nastoupí?

Odpovídá:
Adam Šoukal, CEO Rogeru

Několikrát se mi stalo, že jsem přijal nového člověka a po pár týdnech se ukázalo, že jeho schopnosti nejsou tam, kde bych si představoval. Na pohovoru mi však připadal velice kompetentní a jeho životopis vypadal ideálně.

Správný člověk

2.4.2018
Adam Šoukal, CEO Rogeru
Roger je fintechová platforma poskytující digitalizovaný faktoring

Stačí si ještě předtím, než se na čemkoli domluvíte, daného zájemce pozvat na tři dny do firmy. Během těchto dnů, které jsou samozřejmě placené, ho zapojte do běžné činnosti v příslušném týmu a nechte ho řešit reálné úkoly.

My to tak děláme s každým, koho se chystáme přijmout, a dává nám to velmi dobrou indikaci, zda bude potřeba zkušební doba, nebo ne. Expertiza a kompetence se z naší zkušenosti během této doby odhalí.

Jak porovnat IT dodavatele z pohledu ceny, když nemám přesnou specifikaci řešení?

Odpovídá:
Vratislav Kalenda, CEO Appliftingu

Pro středně velký IT projekt (mobilní aplikace pro cca 100 tisíc uživatelů v prvním roce) potřebujeme vybrat vhodného externího dodavatele. Největší problém máme s tím, jak porovnat dodavatele z pohledu ceny, když ještě nemáme k dispozici přesnou specifikaci řešení – to má dodat právě vybraný dodavatel. A dodavatele nevybereme, když je nemůžeme porovnat z pohledu ceny. Jak z tohoto kruhu ven?

Cena IT řešení

17.4.2018
Vratislav Kalenda, CEO Appliftingu
Applifting pomáhá stavět aplikace pro klienty jako je Česká spořitelna

Zadejte menší zakázku čistě na analytickou část nebo si nechte od možných dodavatelů zpracovat stručnou analýzu, která pak bude součástí jejich nabídky do výběrového řízení.

Analýzu by vám měli potenciální dodavatelé zpracovat na základě setkání s někým z vaší firmy, kdo má jasnou vizi o systému a jeho využitelnosti. Rozhodně na setkání neposílejte (pouze) projektového manažera, který nerozumí kódu. Technologickou část sice možný dodavatel udělá bez vás, ale musí mít co nejvíce konkrétních vstupních informací.

Cena IT řešení 2

16.4.2018
Marek Kříž, Managing Partner v Point FM
Point FM je české startupové studio, které staví internetové projekty

Vždy můžete srovnávat hodinovou sazbu jako ten nejjednodušší ukazatel ceny dodavatele. Nic vám to samozřejmě neřekne o ceně celého díla, ale budete mít představu o tom, jak si svého času dodavatel cení.

Následně bych se podíval na historii dodavatele, jím vyvinuté aplikace a třeba i zjistil důvody pro jeho hodinovou sazbu. Nemyslím tím jen “kvalitu”, což je slovo, kterým si bude mnoho dodavatelů hodinovou sazbu obhajovat, ale tvrdá fakta – mají vysokou hodinovou sazbu, protože vývojový tým sídlí v Londýně? Nebo nízkou, protože za sebou mají vyvinutý jen jeden projekt? Takových faktorů můžou být desítky a pomohou vám si ujasnit, kdo je vaším ideálním dodavatelem.

Rozhodně nedoporučuji sledovat cenu, kterou v této fázi dodavatel nacení celý projekt – v očích každého z dodavatelů by se mohlo jednat o jiný rozsah, čímž by vaše posouzení nebylo správné.

Podle čeho stanovovat priority jednotlivým firemním projektům?

Odpovídá:
David Vítek, CEO NWT

Priority

1.3.2018
David Vítek, CEO NWT
NWT je rodinná firma, která podniká v IT, energetice či biotechnologiích

Děláme klasickou SWOT analýzu nebo také například analýzu rizik. Největší faktor v rámci rozhodování ale představuje intuice. To znamená, když jako podnikatel zkrátka cítíte danou příležitost a máte z toho dobrý pocit.

U něčeho mi intuice rozsvítí zelenou až zpětně, proto si udržuji seznam, kam nerealizované projekty zapisuji. Do některých se pustíme třeba i po osmi letech.