Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Jak se rozhodnout

Jak zjistím, že jsem do firmy vybral opravdu kompetentního člověka, ještě předtím, než nastoupí?

Odpovídá:
Martin Košťál, ředitel cloudového řešení Dynamics 365 v Microsoftu

Několikrát se mi stalo, že jsem přijal nového člověka a po pár týdnech se ukázalo, že jeho schopnosti nejsou tam, kde bych si představoval. Na pohovoru mi však připadal velice kompetentní a jeho životopis vypadal ideálně.

Správný člověk 2

24.7.2018
Martin Košťál, ředitel cloudového řešení Dynamics 365 v Microsoftu
IT manažer s více než 20letou praxí, který dříve šéfoval vývoji SAPu v Kanadě

Zásadní je nic neuspěchat.

Často vidím firmy, které mají pozici otevřenou 14 dní a už mají nutkání někoho vzít, i když třeba nedosahuje požadovaných kvalit. To je samozřejmě špatně.

Doporučuji dělat více kol (u nás jich je 6) a uchazeče postupně podrobit rozhovorům s lidmi z firmy z různých oddělení, nejen z HR. Tak nejlépe zjistíte, zda daný kandidát zapadne mezi ostatní – zda to bude “cultural fit”.

Tvrdé znalosti, například u programátorů, doporučuji testovat jednak konkrétním úkolem, ale i hloubkovým rozhovorem s někým, kdo je u vás v daném oboru špička.

Často se nám stává, že narazíme na kandidáta, jehož hard skills jsou sice na skvělé úrovni, ale z hlediska chemie by k nám nezapadl. V takovém případě doporučuji raději sáhnout po nadšeném juniorovi, kterého si postupem času vychováte.

Správný člověk

2.4.2018
Adam Šoukal, CEO Rogeru
Roger je fintechová platforma poskytující digitalizovaný faktoring

Stačí si ještě předtím, než se na čemkoli domluvíte, daného zájemce pozvat na tři dny do firmy. Během těchto dnů, které jsou samozřejmě placené, ho zapojte do běžné činnosti v příslušném týmu a nechte ho řešit reálné úkoly.

My to tak děláme s každým, koho se chystáme přijmout, a dává nám to velmi dobrou indikaci, zda bude potřeba zkušební doba, nebo ne. Expertiza a kompetence se z naší zkušenosti během této doby odhalí.

Jak poznat, kdy místo sebe najmout nového CEO?

Odpovídá:
Zbyněk Frolík, majitel Linetu

Mám ve firmě lidi, kteří mají polovinu mého věku, a občas cítím, že prostě nestíhám (jejich nápady, nové technologie a tak dále). Snad se není za co stydět, ale přemýšlím o tom, že bych svou roli někomu přenechal, poměrně často.

Nový CEO

19.7.2018
Zbyněk Frolík, majitel Linetu
Linet je český výrobce zdravotnických lůžek, která vyváží do celého světa

Když mi bylo šedesát, rozhodl jsem se přenechat celou exekutivu osvědčenému manažerovi jednak proto, že je výkonnější než já, a i proto, že v určitém věku více hrozí i potenciální zdravotní problémy a chci, aby společnost zůstala dlouhodobě stabilní. Přece jen zaměstnáváme 1500 pracovníků v 16 státech světa – to už je velká zodpovědnost.

Samozřejmě to může být u různých osobností podnikatelů různé, ale já jsem člověk, který se vždy zabýval více strategií než operativou. Jsem zvyklý práci a pravomoci přidělovat, a to včetně vyžadování odpovědnosti, která k nim patří.

To ostatně doporučuji dělat, pokud chcete, aby vám ve firmě vyrostli skutečně schopní manažeři. Momentu, kdy předáte otěže, se zkrátka nevyhnete.

Měli by zaměstnanci mé malé firmy vědět, kolik klienti platí za naše služby?

Odpovídá:
Pavel Franc, CEO Frank Bold

A jak případně řešit situace, kdy se takové téma třeba i nechtěně otevře (na jednání s klientem, při týmových poradách nebo kreativních schůzkách)?

Finance v malé firmě 2

18.6.2018
Pavel Franc, CEO Frank Bold
Frank Bold je mezinárodní společenství právníků, které pomáhá řešit závažné společenské problémy

Zastávám názor, že zaměstnanci musí znát nejen cenu za nabízené služby, ale i konstrukci, jak je tato cena tvořena. Platí to zvláště u lidí, kteří přicházejí s klienty do styku.

Pokud tuto znalost nemají, mohou se dostat do nepříjemné situace, kdy nebudou schopni reagovat na otázku či komentář k cenám.

Finance v malé firmě

21.5.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Nevidím s tím problém, pokud jsou platy nastaveny férově.

U nás jsou rozpočty často otevřené a lidé přímo vidí, kolik hodin (peněz) klient za práci platí, a to mnohdy i za celek, nikoli jen za část.

Jak zjistím, kolik lidí má pracovat v mém IT oddělení?

Odpovídá:
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy

Jsme e-commerce společnost, máme obrat ve stovkách milionů a prodáváme produkty s relativně vysokou marží. Doposud pracovali v našem IT oddělení tři lidé. Když jsem zjistil, že v Rohlíku jich pracují desítky, napadlo mne, zda nemáme poddimenzovaný stav a zda bychom neměli začít nabírat…

Počet lidí v IT oddělení

13.6.2018
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy
Druhý muž Alzy, který řídí veškeré strategické projekty

Začněte tím, že všechny projekty hodíte na jednu hromadu. Ty největší dejte zvlášť, protože je musíte posoudit individuálně – týkají se velkých generačních změn, a tudíž pro ně systémové pořadí nejde vymyslet, jsou to strategická rozhodnutí.

Na generační projekty byste měli mít lidí dost, protože jinak by vám utíkala příležitost. Omezením je zde to, kolik tak zásadních změn je vaše firma schopná vstřebat a kolik projektů najednou uřídíte (a samozřejmě zda máte zdroje, peníze, know-how).

Zbytek menších „projektíků“ pak můžete seřadit do nějaké fronty a zpracovat. Využít můžete několik metod, například:

  • kolik obratu to přinese, kolik peněz to ušetří, kolik to stojí,

  • jaká je pravděpodobnost, že to dopadne,

  • jaká je komplexita.

No a pokud je na exekuci smysluplných projektů lidí málo, nabíráte. Pokud dost, jděte vyvíjet.

POZOR na hlavní věc – pokud je zadání projektů hloupé, nezrealizujete ho s žádným počtem ajťáků. V tom případě se stala chyba úplně na začátku.

Zadavatel projektu ve firmě má nejvíce klíčovou roli, protože jedním řádkem kódu dokáže ajťák dramaticky pomoci byznysu. Jedním řádkem špatného zadání ale také může vzniknout programové monstrum.

Mám ve své firmě zaměstnat členy rodiny?

Odpovídá:
Tomáš Vala, generální ředitel Sika

Mí blízcí se chtějí zapojit do mé firmy, za což jsem rád, ale zároveň se bojím, že to naruší naše vztahy (nebudou pracovat podle mých představ, budou spoléhat na to, že je nemohu vyhodit, a tak dále).

Zaměstnávání členů rodiny

7.6.2018
Tomáš Vala, generální ředitel Sika
Siko (koupelny a kuchyně) je jedna z největších rodinných firem v Česku

Sám mám ve firmě poměrně dost příbuzných. Někteří jsou u nás již 20 let a jsou pro ostatní příkladem loajality, píle a celkového přístupu. Staly se i případy, které nedopadly dobře.

Zejména u menších (startupových) firem tedy doporučuji věnovat pozornost vyladění vzájemného očekávání v oblasti rolí ve firmě a odměňování. To je třeba nastavit IHNED a průběžně vyhodnocovat.

Pokud je firma zajetá a vy přesně víte, koho hledáte, je to samozřejmě snažší. Riziko narušení vztahů je ale stále veliké. Pokud bych si proto nebyl jistý, že ten člověk je přesně vhodný na danou pozici, a přitom s ním mám hezký vztah, který určitě chci zachovat, do firmy bych ho nebral.

Obecně pak vždy platí, že ať se jako majitel společnosti snažíte sebevíc, ostatní kolegové ve firmě mají často pocit, že jsou příbuzní nějak protežováni.

Připraveno ve spolupráci se skupinou Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností.

Podle čeho se rozhodnout, kde otevřít svou prodejnu?

Odpovídá:
Jan Hummel, zakladatel Fruitisima

Nová prodejna

6.6.2018
Jan Hummel, zakladatel Fruitisima
Fruitisimo je síť ovocných barů s více než 70 pobočkami v Česku, na Slovensku a v Maďarsku

Při otevírání nové prodejny pro nás platí jedno pravidlo: Lokalita, lokalita, lokalita.

1. Lokalita – atraktivita místa

Je dobré podívat se na cenové mapy a zjistit, které lokality obecně preferují ostatní obchodníci. Tuto preferenci vyjadřují cenou, kterou jsou ochotni za nájem platit. Napočítat si výsledovku, kde zohledníme čísla od majitele nemovitosti nebo z průzkumu, je základ.

Poté považuji za důležité informace z terénu, to jest, co říkají prodavačky a prodavači z okolních obchodů a také jak rušné zvažované místo je. To nejlépe poznám sluchem – pokud je tam ticho, není to ono.

2. Lokalita – cílová skupina a konkurence

V místě, kde chci otevřít, musí být dostatečný počet lidí mé cílové skupiny. Pokud se jedná o místo s velkou frekvencí lidí, kteří ale mají odlišný zájem než kupovat moje produkty, je lepší tam neotevírat nebo to zkusit nejdříve otestovat pop-up prodejnou.

Další věcí je výskyt konkurence. Pokud je na místě konkurentů příliš mnoho, bude to znamenat potíže. Poznáte to, když se k nim vypravíte na průzkum. Nejlepší indikátor toho, jak jsou vytíženi, je počet personálu v prodejně.

Pokud naopak v okolí není konkurence vůbec žádná, buďte opatrní – zkuste například zjistit, jestli zde v minulosti někdo nemusel prodejnu zavřít.

3. lokalita – obchodní podmínky

Můžete mít super místo se spoustou zákazníků, ale pokud celý váš profit umaže výše nájmu, není to ono. Také lokalita s nepatrným nájmem, ale minimem zákazníků vám moc nevydělá.

Nová prodejna je vždy velká investice, která nejde přesunout, proto je třeba dobře zvážit poměr atraktivity místa a obchodních podmínek.

Já se řídím heslem: Lepší nevydělat než prodělat, a tak místo, kde si nejsem jistý, raději přenechám někomu jinému. Když pak vidím, že je na místě úspěšná konkurence, zamrzí to, ale eliminace rizika velké ztráty je pro budovaní firmy (z mého pohledu) důležitější.

Jak na vysoké exekutivní pozici co nejlépe zvládat osobní time management?

Odpovídá:
Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Česko a Slovensko

Time management

28.5.2018
Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Česko a Slovensko
V HP pracuje od roku 1997 a před 6 lety nastoupila do čela její produktové divize

Co se pracovních technik týče, je pro mě nejzásadnější prioritizace.

V mé funkci se málokdy stane, že bych měla všechny úkoly hotové. Jako rozená perfekcionalistka tím trpím, a proto je pro mne důležité umět se na věci podívat s odstupem a rozdělit si úkoly podle významu.

Mé působení v přední technologické firmě mi umožňuje spoléhat se při strukturování času hodně na technologie, a to jak v práci, tak v osobním životě.

V práci jsou již samozřejmostí sdílené kalendáře, schůzky pomocí firemního Skypu či programy na správu firemních dokumentů, které ušetří neuvěřitelně času.

le používám appky na přivolání taxi, zarezervování hotelu, objednání lístků do kina, divadla, předpověď počasí. Úžasná je aplikace, ve které mám naskenované všechny věrnostní a slevové karty – ty nám ženám běžně zaplňují podstatnou část kabelky.

Musím ale zdůraznit, že se jedná jenom o pomocné nástroje, které mi ulehčují život a šetří nervy. V mé pozici se spoléhám především na lidi a přesné rozdělení rolí.

Mám štěstí, že se mi kolem sebe podařilo vybudovat skvělý tým kolegů, kterým mohu věřit a kteří sami přesně vědí, co mají dělat. V podstatě tak mohu říci, že jedním z nejdůležitějších nástrojů time managementu je pečlivost a cit při budování týmu.

Jakým způsobem nabídnout zaměstnancům podíly ve firmě?

Odpovídá:
Tomáš Krásný, managing partner v Blue Events

Podíl ve firmě

28.5.2018
Tomáš Krásný, managing partner v Blue Events
Blue Events vytváří odborné eventy, na kterých se schází špičky českého byznysu

V první řadě byste měli mít jasný, transparentní systém, o kterém vědí všichni zaměstnanci. Zní to jako trivialita, ale měli by s ním plně souhlasit stávající společníci a měla by k tomu být mezi nimi sepsána dohoda.

Z mé zkušenosti podporuji postup založený na několika úrovních “vstupní kontroly” (rozhovory se stávajícími společníky, prezentace vlastních cílů, zkušební lhůta a tak dále).

Je důležité, aby podíly získali jen ti spolupracovníci, kteří ctí hodnoty firmy a – možná překvapivě – o podíly vůbec stojí / váží si jich / budou je motivovat.

V neposlední řadě se určitě nebojte mít jasná pravidla na vracení podílu, když to nevyjde. Není to snadné, ale s dobrými právníky to jde.