Odpovědi na vaše byznysové otázky.
Nechte si poradit od těch, co už stejný problém vyřešili.

filtruje se: Komunikace

Jak zachovat firemní kulturu, i když jsme se přehoupli přes 50 zaměstnanců?

Odpovídá:
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com

Firemní kultura

24.5.2018
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com
Kiwi.com je nejúspěšnějším českým startupem poslední doby

Záleží na rychlosti růstu.

Důležité je nastavit interní komunikaci, tak aby všichni ve firmě dostali jasný vzkaz o tom, co firma dělá, jak se staví na trhu i interně a co má na starosti který tým (zejména když se týmy rozrůstají), a nevznikala „hluchá místa”.

Od začátku pomáhají i teambuildingy (které je ale nutné uzpůsobit věku a potřebám týmu), kde mezi lidmi vznikají i neformální vazby, které se pak mohou s dalším rozšiřováním týmu rozrůstat.

Dále hodně pomáhá mít schopného člověka/tým na HR, které může fungovat jako bezpečný přístav či poradna pro každého, který potřebuje řešit jakékoliv aspekty svého osobního působení ve firmě, ať již vůči vedení či ve výkonu. HR samozřejmě potřebuje mít jasné zadání od vedení v tom, jaký je tón komunikace, co je pro lidi možné, jaké je očekávané chování a co je naopak neakceptovatelné. Důležitá je úzká komunikace s vedením pro řešení ad hoc situací (pokud nechcete strávit nekonečně času přípravou všech možných scénářů a variant coby kdyby).

Jako u všeho záleží na tom, jaký signál v tomto směru vysílá vedení firmy. Ve firmě určitě platí, že „ryba smrdí od hlavy” – v dobrém i zlém.

Měli by zaměstnanci mé malé firmy vědět, kolik klienti platí za naše služby? Nová odpověď

Odpovídá:
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble

A jak případně řešit situace, kdy se takové téma třeba i nechtěně otevře (na jednání s klientem, při týmových poradách nebo kreativních schůzkách)?

Finance v malé firmě

21.5.2018
Lukáš Kořínek, majitel obsahové agentury Bubble
Bubble vytváří obsah pro klienty jako Jameson, Philips nebo McDonald's

Nevidím s tím problém, pokud jsou platy nastaveny férově.

U nás jsou rozpočty často otevřené a lidé přímo vidí kolik hodin (peněz) klient za prácí platí, a to mnohdy i za celek, nikoli jen jejich část.

Má smysl si v době sociálních sítí kupovat billboardy? Čeká na odpověď

Pomozte nám odpovědět na tuto otázku

Jak zlepšit komunikaci ve firmě?

Odpovídá:
Božena Řežábová, CEO Gamee

Ve firmě nám vázne komunikace. Lidé jsou schovaní po svých kancelářích, málo si vyměnují informace a na zásadní e-maily reagují pozdě. Máte někdo tip, jak to zlepšit?

Komunikace

3.5.2018
Božena Řežábová, CEO Gamee
Gamee je česká herní platforma s miliony hráčů po celém světě

V roce 2016 jsem se rozhodla pro experiment – co se stane, když změníme fyzické prostředí pro celý tým najednou. Co se stane, když změníme cestu do práce i to, že se večer každý vrací do svého bytu. Změní se tím celý kontext práce a možná i naše myšlení.

S celým týmem jsme se proto na měsíc přesunuli na Bali, odkud jsme normálně pracovali.

Změna návyků v kombinaci s jiným prostředím a krásnou přírodou zafungovala na kreativitu. A protože jsme spolu byli v jedné vile, donutilo nás to zlepšit, jak spolu mluvíme a spolupracujeme.

Letošní zimu jsme tam byli znovu a nevynecháme ani tu příští.

Jak zabránit hádkám mezi jednotlivými odděleními ve firmě?

Odpovídá:
Petr Skondrojanis, zakladatel COCUMY

Ve firmě se nám vyskytl takový nešvar – mezi odděleními probíhají nesmyslné spory. Lidé se hádají a házejí vinu jeden na druhého. Co by mohlo pomoci dát situaci do pořádku?

 

Hádky mezi odděleními 2

24.4.2018
Petr Skondrojanis, zakladatel COCUMY
COCUMA je pracovní portál, který staví na firemních kulturách

Jsem toho názoru, že v první řadě je důležité získat kontext a následně pravé příčiny neshod. Je to jako v běžném životě a mimopracovních osobních vztazích. Někdy je za zbytečnou potyčkou úplně jiná příčina.

Kontext zjistíte tak, že si popovídáte s jednotlivými influencery v týmech – lidmi, kteří tým ovlivňují. Dobře funguje také pohled lidí, kteří nastoupili nedávno, ještě nejsou ovlivněni politikou a vidí věci více v nadhledu.

Ve funkční firmě je běžné předcházení tiché poště (tedy překrucování informací), která je zdrojem mylných předpokladů i následných z toho vzniklých sporů. Doporučuji si neshody vyříkávat na různých celofiremních fórech, nebo při statusech, kde jednotlivé týmy prezentují retrospektivně jejich výsledky a načrtávají práci na další měsíc. Bylo by fajn takovou věc zavést minimálně u týmů, které mají intenzivněji spolupracovat.

 

Hádky mezi odděleními

23.4.2018
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy
Druhý muž Alzy, který řídí veškeré strategické projekty

Zmíněné žabomyší války mohou být příkladem absence rotací.

Být vámi, zkusím maximalizovat přesahy jednotlivých zaměstnanců. Tím nemyslím týdenní exkurzi do druhého oddělení, ale plnohodnotné zapojení třeba na šest měsíců. Minulý půlrok u nás v Alze běželo 20 rotací typu z „marketingu jdu na sales“. Nemůžu si to vynachválit.

Díky rotaci totiž získáte „univerzála“ a ten je cenný. Vždy milionkrát rychleji vymyslím řešení, když se moje pravá hemisféra bude hádat s levou, než když se Pepa bude hádat s Frantou.

Lidé se často snaží svůj výkon nahnat rychlostí, ale málo zvětšují kapacitu svého mozku, objem znalostí a dovedností. Přesně to může podle mě pomoci vyřešit váš problém.

Další cestou, která vyjma hádek řeší také výkonnost, jsou společné cíle. I když lidé pracují v různých odděleních, mají mít nějaký společný cíl. V našem případě to je maximalizace provozního zisku segmentu, na jehož fungování se podílejí.

Je to jako v hokeji – brankář sice řeší chycené střely, útočníci góly a obránci nahrávky, ale nakonec to všichni mají hrát na medaile, neb to jediné se počítá.

Jak ve firmě vyvážit kamarádské vztahy a pracovní povinnosti?

Odpovídá:
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com

Všichni si tykáme, stýkáme se po práci, ale mám pocit, že zaměstnanci mě vnímají pouze jako kamaráda a neberou příliš vážně zadané úkoly.

Kamarádské vztahy vs. pracovní povinnosti

19.4.2018
Lucie Brešová, bývalá ředitelka Kiwi.com
Kiwi.com je nejúspěšnějším českým startupem poslední doby

Klíčový je jasný postoj vedení. Přátelská atmosféra ve firmě je důležitá, ale vždy musí být jasné, kdo je šéf a co jsou přátelské vztahy (jdeme spolu na pivo) a co ty pracovní (tohle od tebe chci/potřebuji a oba rozumíme, jak má výsledek vypadat).

Pomoct si můžete definováním potřeb (jakou pozici/roli/úkol), které chcete pokrýt, a také tím, že se budete snažít mít přehled o výkonu všech členů týmu. Nejen těch, kteří jsou víc vidět (víc mluví) nebo jsou vaši kamarádi.

Důležité je také dávat lidem pravidelný feedback a jasně zadávat úkoly: čeho chcete dosáhnout, jak si představujete výsledek. Nejhorší je, když si váš zaměstnanec bude myslet, že dělá vše dobře, jen proto, že mu šéf neřekl, že dělá něco špatně.

Zní to jako banalita, ale v Kiwi.com jsme tuto chybu zvládli učinit snad na všech úrovních managementu.

Jak často posílat obchodní newslettery?

Odpovídá:
Radek Hrachovec, expert na zákaznickou věrnost

Open rate nám klesá a trochu si nevím rady.

Newslettery

30.3.2018
Radek Hrachovec, expert na zákaznickou věrnost
Stavěl věrnostní programy pro Baťu, Blažka či Tatra Mountain Resorts

Zákazníkovi, který neotevřel posledních pět zpráv, dejte měsíc pauzu. Vaše značka se mu na chvíli ztratí z očí a bude mu vzácnější.

Dále velmi pečlivě sledujte, kdy mají vaši zákazníci největší chuť otevírat vaše newslettery. Budete překvapeni, že to může být i nedělní dopoledne. Lidé se někdy chovají zvláštně. Váš úkol spočívá v pochopení jejich chování a přizpůsobení se. One-size-fits-all je definitvně záležitost minulosti.

Nejčtenější zprávy obsahují to, co se nás osobně dotýká. Ve svých databázích máte uloženo, co zákazníci zakoupili, a proto tedy zkuste jakýmkoli způsobem navázat na jejich poslední nákupy. Zadruhé, věnujte obsahu každého newsletteru maximální možnou péči. Dejte lidem pocítit, že svůj produkt milujete, přesně jako to dělá Apple.

Jak se s firmou přestěhovat do nových kanceláří?

Odpovídá:
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy

Čeká nas stěhování do nových prostor a rád bych, aby vše proběhlo hladce (pokud možno). Ocením jakékoli tipy.

Stěhování do nových kanceláří

4.4.2018
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy
Druhý muž Alzy, který řídí veškeré strategické projekty

Všem, koho čeká stěhování, radím: Dejte si napříč firmou dvouměsíční embargo na stěžování si.

Když jsme se přestěhovali na nové místo, všichni začali ventilovat svou nespokojenost s různými drobnostmi. Někde chyběl odpadkový koš, jinde lidem svítilo slunce do očí nebo nedovíraly dveře. Řekli jsme zaměstnacům, ať jsou v klidu a všechno si sepisují.

Za dva měsíce jsme se k seznamům vrátili a zjistili jsme, že se většinou jednalo o dočasné problémy a mohly za ně emoce. Reálných trabů zbylo jen pár.