Jak uživit zaměstance během okurkové sezony?

Jak navýšit výnosy, abych si mohl dovolit výborné zaměstnance na HPP a zároveň je uživil přes okurkovou sezonu? Pokud naberu nyní větší množství zakázek, nebude je mít kdo udělat. Pokud naberu lidi, nemám jistotu, že budu mít tyto zakázky. Vhodného člověka třeba najdu za tři měsíce a nesejde se to s tím, kdy ho potřebuji. Pro specifikaci – pracujeme s klienty, kteří nám platí za projekt cca 30 tisíc korun + průběžnou platbu cca 10 tisíc korun.
Okurková sezóna

S podobným problémem se potkáváme nejen ve službách, ale i ve výrobě. Jedním z řešením, k němuž jsme se uchýlili my, byly interní projekty ze šuplíku. Když přišla mimosezóna, vytáhli jsme některý z vlastních projektů. Jednou takový interní projekt dokonce přerostl v samostatnou firmu.
Také se vyplatily projekty, které nás připravily na silnou sezónu, třeba nastavení procesů nebo automatizace. Podobné náročné věci se dělají lépe, nejste-li pod tlakem termínů. Pak se vám vrátí v „těžkých” chvílích jako dobrá investice. Třeba v tom, že zvládnete sezónu s méně zaměstnanci, než jste čekali.
Okurková sezóna 2

Čekat na zázrak nebo vystoupit ze stereotypu a podívat se na svou firmu z nadhledu. Zázraky se dějí, ne že ne, těžko se ale předvídají. Proto doporučuji odjet na druhý konec světa, vyrazit na týdenní pěší pochod, najít si parťáka. Prostě začít u sebe a vytvořit si podmínky k novému způsobu myšlení, náhledu na svou firmu. A hledat. Hledat, testovat, pilotovat, rušit, pilotovat, rušit a nakonec implementovat do běžného běhu.
Nepochybně je i vám jasné, že máte možnosti na několika stranách. Můžete přemýšlet jak jinak postavit firmu z pohledu zdrojů a učinit ji stejně flexibilní, jako jsou následné výnosy. Nebo se snažit doplnit vaši nabídku o služby a řešení, které snižují uvedenou flexibilitu. To, že máte nyní projekty, jaké uvádíte pro budoucnost znamená jen to, že toto je vaše výchozí pozice. Určitě ale začněte u sebe a změňte způsob, jak o své firmě přemýšlíte.
Až poté uvidíte nové možnosti. A samozřejmě, co nejdříve do hledání zapojte své lidi – výborní zaměstnanci chtějí být u toho.
Martin Hudeček je členem sítě Red Button.